Een hartaandoening of hartfalen kan grote gevolgen hebben, zowel voor uzelf als voor uw naaste omgeving. Bij hartproblemen is het belangrijk dat u erin slaagt een nieuw evenwicht te vinden, lichamelijk én geestelijk. Daardoor kunt u beter met de ziekte omgaan. Hartrevalidatie kan u daarbij helpen.

Trainingsprogramma

De ervaring heeft ons geleerd dat mensen met een hartaandoening of hartfalen veel vragen hebben over hun lichamelijke mogelijkheden. Zij zijn vaak onzeker of angstig over wat zij wel en niet kunnen doen. Met het programma ‘Fysiotherapie bij een hartaandoening of hartfalen’ willen wij u helpen uw kwaliteit van leven te verbeteren. Tijdens de revalidatieperiode leert u uw eigen fysieke grenzen ontdekken. U leert inzien wat uw beperkingen zijn, maar vooral ook welke mogelijkheden u heeft. Op die manier krijgt u meer zelfvertrouwen en kunt u langzaam aan weer een normaal leven gaan leiden.

Het programma bestaat uit een looptraining, fietstraining, kracht- en circuittraining. De circuittraining bestaat uit oefeningen met verschillende apparaten waarbij u spieren van het hele lichaam traint. U voert programma’s in groepsverband uit, waarbij ieder werkt op zijn eigen niveau aan zijn persoonlijke doelen. Het beweegprogramma duurt een half jaar. Gedurende de eerste 3 maanden wordt er 2 x per week getraind onder begeleiding van een fysiotherapeut. De laatste 3 maanden wordt er 1 x per week getraind onder begeleiding van een fysiotherapeut.

De volgende medewerkers kunnen een behandeling verzorgen.

Voor wie?

Niet iedereen heeft hartrevalidatie nodig. Vooraf doet u een inspanningstest om de lichamelijke conditie vast te stellen en vult u een vragenlijst in. In het algemeen komt u in aanmerking voor hartrevalidatie bij:

• een hartinfarct;
  • een hartklepaandoening;
  • een hartspierziekte (cardiomyopathie);
  • angina pectoris;
  • hartritmestoornissen;
  • endocarditis (ontsteking van het hart);
  • na een open hartoperatie (onder andere bypass- of hartklepoperatie);
  • na een dotter- of stentbehandeling;
  • nadat u een pacemaker of ICD heeft gekregen;
  • hartfalen.

Ook bij andere hartaandoeningen en behandelingen kan revalidatie wenselijk zijn.

Wilt u meer informatie of zich aanmelden? Neem dan contact met ons op.