De vaatziekte Claudicatio Intermittens (etalagebenen) is een veelvoorkomende aandoening veroorzaakt door slagaderverkalking. Door een vernauwing in de bloedvaten treden klachten op als een stekende pijn of vermoeidheid in de benen. Daardoor zijn dagelijkse activiteiten soms lastig te volbrengen. Toch is het belangrijk dat u hierbij blijft bewegen. Hierdoor kan een belastende vaatoperatie worden voorkomen.

Trainingsprogramma

Om de pijnklachten te vermijden gaan veel mensen op een inefficiënte manier lopen. Dit kost veel extra energie en zuurstof. Bovendien kan een verkeerd looppatroon blessures veroorzaken, waardoor langdurig niet kan worden gelopen en uw klachten erger worden. Met behulp van onze fysiotherapeut verbetert u de looptechniek. Het trainingsprogramma bestaat niet alleen uit lopen, maar ook uit fietsen, spierversterkende oefeningen en scholing van het looppatroon.

Voorafgaand aan het trainingsprogramma dat een half jaar duurt, vult u eerst een vragenlijst in over uw klachten en neemt de fysiotherapeut een looptest met u af.  De eerste 3 maanden traint u 2 tot 3 keer per week bij Fysiotherapie Nusmeier. Daarnaast wordt u geacht om thuis ook te gaan lopen. Na verloop van tijd wordt de begeleiding langzaam afgebouwd en gaat u steeds meer zelfstandig trainen.

De volgende medewerkers kunnen een behandeling verzorgen.

Uiteindelijke behandeldoelen kunnen zijn:

• vergroten van de pijnvrije en maximale loopafstand;
  • verhogen van de pijntolerantie;
  • verbeteren van het uithoudingsvermogen;
  • verminderen van de angst voor inspanning en pijn;
  • verbeteren van het looppatroon.

Wilt u meer informatie of zich aanmelden? Neem dan contact met ons op.